Deze week al vanaf maandag gewerkt omdat er nieuwjaarsbijeenkomst is
in ons lab. Woensdag eerst Ter op weg geholpen naar Hellevoet. Door de
koude start de auto vaak niet met de contactsleutel. Door wat onder de
motorkap kort te sluiten met een oude schroevendraaier is hij dan toch
steeds weer aan de praat te helpen, maar daarvoor moet je wel met zijn
tweeën zijn... Verder ook maar thuis blijven werken. Het is echt
winterweer. Ter heeft een heleboel foto's gemaakt van een winterse Klaverhof.
Aan kerstkaarten geen gebrek volgend jaar.
|
|
Vrijdag om 2:15 op om met Ter naar Schiphol te gaan. Trein vertrekt om
3:15. Wel vroeg hoor. We vragen ons af of de achteringang wel open is.
Niet dus. Gelukkig zijn we wat eerder van huis gegaan. Gauw omrijden en
Ter alvast bij het station afgezet. Daarna een parkeerplek vinden. Alles
betaald vanaf 9:00 en het is de vraag of ik dat red. Als ik mijn chipper
in de automaat stop komt de trein al binnen rijden. Dat wordt dus niets.
Snel naar station gereden, illegaal geparkeerd en naar het perron om Ter
dan maar hier uit te zwaaien. Ze staat al in de deuropening te wachten.
Blijkbaar was de trein vroeg, want hij blijft nog wel een paar minuten
staan. Daarna hoop ik dat het station niet achter me is afgesloten, want
ik heb de beveiliging niet gezegd dat ik alleen ging uitzwaaien... Valt
gelukkig mee, want de trein naar Eindhoven moet nog binnen komen. Dan
maar weer naar bed. 's-Morgens nog een beetje gewerkt en daarna boodschappen.
Daarn met Frank naar Jow, want die heeft net gebeld dat nu ook de CV er
mee gestopt is. Dat is geen doen bij deze temperaturen. Ik kan echter
niet veel ontdekken. Volgens de indicator lampjes zou eigenlijk de druk
te laag moeten zijn. Die is inderdaad lager dan het aangegeven minimum.
Er zit een vulaansluiting, maar waar haal ik water vandaan op zolder.
Als ik ga kijken of de radiator in de schuur niet dichtgevroren is, blijkt
daar ook een vulopening te zitten met manometer. Die staat meer dan een
bar hoger en dat ik ook wel logisch aangezien de CV op de vierde verdieping
staat. Hier kan hij gevuld worden vanuit de kraan bij het putje, maar
geen vulslang. Frank heeft inmiddels de kachels in de huiskamer omgewisseld
en met wat soldeerwerk is die aan te sluiten op het gas. Hij brand bij
de eerste poging. Hebben de dames toch weer één warme kamer.
Joy zou blijer zijn met een werkende CV... Ik spreek af met een vulslang
terug te komen als ik het groentepakket op de Beukenhof ga halen. Dat
gaat perfect en de CV werkt meteen weer. We draaien de radiatoren op de
benedenverdieping een klein slagje open, zodat ze niet dichtvriezen.
|
De schaapjes hebben met de besneeuwde wei een slechte tijd. Ik
laat ze maar in hun eigen wei, want anders eten ze allen de bomen
maar op. Wel hooi bijvoeren en in de morgen oud brood en 's-avonds
brokken. Het lijkt wel dat Njord steeds feller wordt in het baas
spelen over Kari. En dat is nu net een beetje zielig omdat die twee
ogen dicht heeft en kennelijk nauwelijks wat ziet. Hij ziet de aanvallen
van Njord ook niet aankomen.
|
Zaterdag moest er toch echt geschaatst worden. Ik zet de auto bij de
jachthaven langs de haven. Op de plas achter de jachthaven is het eivol,
maar op open water is blijkbaar toch een beetje eng. Er zijn best wat
mensen, maar het is in feite toch rustig. Ik heb mijn "nieuwe"
noren van de Kringloopwinkel uit het koelhuis gehaald en die zijn toch
wel erg roestig. Bij Gaia op het slijpbankje eerst maar een half uur aan
het slijpen geweest. De onderkant is nu best redelijk, maar de zijkanten
zijn nog wel wat roestig. Door de putcorrosie is er wel sprake van een
flinke weerstand, maar dat is misschien wel juist fijn, want dan blijf
je beter staan... Het schaatsen is niet echt veel anders dan met mijn
oude houten noren. In ieder geval is dat zo lang geleden dat ik het verschil
niet merk. Wat verder van Leur wordt het erg rustig en zijn er maar enkele
schaatsers op pad. Bij de Mark vind ik het wel mooi geweest, want die
lag vorige week toen we bij het naturisten terrein naar de bomen gingen
kijken nog aardig open. Een dame gaat alleen het water op en dat vinden
de toeschouwers maar een riskante onderneming. Na een minuut of tien komt
ze toch ook weer terug. De terugweg gaat al wat moeilijker en het laatste
stuk is het echte glijden er wel af. Een tweede rondje zit er echt niet
in. Blijkbaar is 20 km wel genoeg na 10 jaar zonder schaatsen.
Zondag: Gaia gebeld of ze mee gaat schaatsen, maar die staat net onder
de douche. Als ik even later ga kijken wordt ze net door Frank naar het
station gebracht om in Rotterdam te gaan schaatsen op de Kralingse plas.
Dan maar weer alleen naar de Leurse haven. Als ik naar huis loop gaat
mijn wekker af. 14:00 wandeling in het Liesbos met een natuurgids van
het IVN. Dat eerst dan maar. Toch weer van alles geleerd. Spechtennesten
gezien en de reigerkolonie. Het verschil tussen een haagbeuk en een gewone
beuk geleerd. Verder diverse bomen: moseik, moerascipres met luchtwortels.
Er is een redelijke belangstelling, de zes gidsen hebben ieder 8 klantjes.
Best koude voeten gekregen. Daarna naar de jachthaven gereden voor een
tweede rondje schaatsen. Omdat er blijkbaar nog meer mensen zijn geweest
nu ook een stukje de Mark op geweest tot het einde van de Markerplaat.
Daar ligt het nog open door de vogels. Bij de boerderij op de hoek is
op het steigertje koffie en warme chocolade te krijgen. Er zijn nu ook
veel meer mensen op het ijs dan gisteren. Selwyn belt me als ik op de
terugweg ben. Zij hebben een huisje vlak aan het Markermeer en daar is
hij nu ook aan het schaatsen. Hij is vandaag overdag vrij, want hij zit
in de nachtploeg in Carré. Overal om je heen ijs tot aan de horizon.
Leuk dat hij dit ook mooi vindt.
Deze week het hoogste gasverbruik in de Klaverhof-historie. Ruim 9 m³
per dag. Het was dan ook echt koud. Toch valt het me een beetje tegen,
want ik heb woensdag de stooklijn van de CV een eind naar beneden gedraaid.
Het leek me niet de moeite waard om het ketelwater zo warm te stoken.
Voor de vloer is het niet nodig, want daar regelen we de temperatuur toch
terug naar ongeveer 30° en de radiatoren boven hebben zo'n overcapaciteit,
dat het zelfs bij deze temperaturen in een kwartier warm is. Dus het voetpunt
van de stooklijn van 65° bij -10 buiten teruggezet naar 50°. Dat
zou toch in een lager verlies moeten resulteren. We zien het wel als ik
van de week de stooktabellen van Eneco ontvang... Er is dinsdagavond nog
plaats bij Joseph... Ze nemen de telefoon niet op, maandag nog maar eens
bellen.
's-Avonds nog de kettingzaag nagekeken voor Frank. Binnen proef laten
draaien. Het stinkt wel een beetje in huis. Koen is tot het eten op bezoek
bij Leander.
|