Vandaag (maandag) Jan Duijnhoven van Finnhouse aan de lijn. Hoe laat
komende maandag de oplegger met de Finse materialen aan kan komen rijden...
Wel even voor losmaterieel zorgen. Een Atlaskraan schijnt niet zo handig,
want de pakketten van ca 2500 kg zijn wat aan de zware kant. Een schofel
met een vork ipv een laadbak werkt vaak handiger.
Maar hoe krijgen we dan e.e.a in de koelcel? Blijkbaar heb ik het weekeind
nog wat anders te doen ook. De langste balken zijn 8.5 m = 129 kg. Dat
zijn er weliswaar niet echt veel, maar niet met zijn tweeën binnen
te dragen.
In totaal hebben we ca. 900 m logs = 18 kubieke meter = 12.5 ton te versjouwen...
Na overleg met Jan Duynhoven van Finnhouse blijkt het iets meer te zijn.
Inderdaad 5 à 6 pakken logs, meer ook twee pakken schijnlogs voor
de binnenafwerking en 1 pak overige materialen. Die laatste drie passen
in ieder geval qua lengte in een van de containers. Dat is handig, want
dat hebben we laat nodig en anders ligt het maar in de weg. Met John de
Regt afgesproken dat hij maandag met een schofel en een vork komt. Nog
vragen om een platte wagen als de chauffeur het pad niet op wil rijden
en er voor aan de weg gelost moet worden.
Vrijdag met de op TNO verzamelde pallets naar Etten. Radiatorkacheltje
in de keuken/badkamer genstalleerd. Plaats gemaakt in de koelcel door
het hout voor het tweede tuinhuisje naar de zolder van de koelcel op te
steken. De dompelpomp in het koelhuis blijft maar lopen. De slang blijkt
buiten dichtgevroren te zijn, dus dat pompt niet echt fijn. De slang ontdooid
en daarna maar over een heuveltje laten lopen, zodat het water de ene
of de andere kant oploopt.
De sloopvergunning ingeleverd bij de gemeente. Ik hoop dat het wat sneller
kan dan de heren slopers beweren. Verder langs de AVR om te vragen naar
de prijzen voor het dumpen van sloopafval. Dat scheelt een stuk als je
het een beetje redelijk scheidt. Zuiver puin = EUR 160, hout EUR 250 en
gemengd bouw- en sloopafval EUR 485. Dat alles met brengen en op afroep
ophalen van een container van 10 m**3. Komt dus neer op ca EUR 1500 voor
het afvoeren van het sloop materiaal en de rest is dus werk van de slopers
EUR 4500 resp 5500. Verder ook nog een offerte gevraagd voor een CAR verzekering
bij Meeus in Etten. Latjes gehaald om tussen de logs te leggen bij het
opstapelen om de logs wat ruimte en lucht te geven.
Zaterdag verder voorbereidend werk gedaan voor de komst van het houtpakket.
Een stenen trapje gemaakt in de koelcel om de logs binnen te kunnen dragen.
Met Jonathan een paar verhogingen gemaakt om de logs vrij van de vloer
op te leggen. De stenen van de werkplaats opgehoogd met latjes totdat
ze met de laser een redelijk vlak vormen. De stroomkabel die we ingegraven
hebben in de koelcel aangesloten. Dan moet het potkacheltje van Linde's
slaapkamer nog naar het Vogelnest. Via de trap is me veel te zwaar. Mijn
rug doet al zeer, dus dan maar via het verhuisluik. Twee lange slinges
om de poten gedaan en met een touw de lussen samengebonden. Een varkenskrul
van de schommel in de balk boven het luik geschroefd en daar met een korte
slinge mijn bergreddingskatrol aangehangen. Touw in de Grigri. De kachel
naast het open luik gezet. Als ik in de Grigri ga hangen kiept de kachel
boven het gat, maar hij is te zwaar om hem op te trekken en twee poten
blijven dus naast het luik op de grond staan. Goede raad is duur. Nog
iets laten vieren en met een ruk de kachel weer op vier poten terug kunnen
krijgen. Gaia en Paul gevraagt om te helpen. Dat gaat perfect. Als Paul
hem even iets tilt komt hij boven het open luik te hangen en kan ik hem
direct in de klaar staande kruiwagen laten zakken. In het Vogelnest weer
uitgeladen en de lambrizering achter de kachel weggezaagd. Nog eens flink
aan het meten geweest en nu blijkt dat de loden dakdoorvoer vier pannen
vervangt. Komt de kachel 10 cm verder uit de wand en was het wegzagen
misschien niet nodig geweest.
|
Zondag om 7 uur op en eerste alle elektra uit de geitenstal gedemonteerd.
Daarna koffie met Frank en Fransje. Om 12:00 komen Sven en Selwyn
en gaan we de vier Linden voor het huis kandelaren. Vrijwel alle takken
op ca. 50 cm van de stam afgezaagd. Het ziet er niet uit, maar het
schijnt het beste te zijn. Ik moet het nog zien. Top gekort op de
hoogte van de schoorsteen. Alles ging goed. Ook de rechter boom die
onder invloed van het bos bij Berden flink overhing naar het huis.
Voor de linker boom eerst het dak van de melkbocht gesloopt, om te
voorkomen dat er geen zware takken doorheen zouden gaan. Geen takken
door het dak van het huis gegaan en geen glas van de dakramen gesneuveld. |
|