Stand per week 10: linden gekortwiekt en het dak van de melkbocht gesloopt.
Ik loop net naar beneden om de kachel op te stoken en mijn mobiel gaat
af. De chauffeur die de trailer met hout uit Finland komt lossen staat
bij het Esso tankstation en vraagt zich af waar hij moet zijn. Eerst maar
even De Regt gemeld dat ze er al staan. Geen tijd dus om te eten. Selwyn
gaat eerst de chauffeur opvangen en vervolgens samen gekeken of hij bereid
is de oprit op te rijden. Dat ziet hij wel zitten als we enkele overhangende
takken van een den van Schuilenburg 2 wegzagen. Dat doen we dan maar en
het zou verder goed moeten gaan. Het wachten is op de schofel, want die
moet eerst het pad op. Om half negen nog maar eens met De Regt gebeld.
De schofel wilde niet starten en moest de vork nog aanpikken, maar was
onderweg. En inderdaad hij komt even later het pad afzakken. Had inmiddels
met de chauffeur overlegd hoe e.e.a. zou moeten. Selwyn staat nog aan
de weg en de chauffeur besluit al te gaan rijden, terwijl ik met de man
van De Regt nog de platte aanhanger aan het afkoppelen ben op de wei.
We horen wat oneigenlijke geluiden en het blijkt dat hij tegen de poort
van nr 18-a is gereden. Krom en hij wil niet meer open. Op zich valt de
schade mee. Alleen twee lassen van een voetplaat verbogen, maar voordat
het door Heras gedemonteerd, gerepareerd en weer gemonteerd is, zal de
schade wel aardig opgelopen zijn. Intussen toch maar even de sleuf dichtgegooid
bij de telefoonkabel, want daar krijgen we vast last van. Die graven we
later wel weer op.
Het lossen gaat verder perfect. Een pak staat niet helemaal super op
de pallets, maar de rest wel. Het langste pak is langer dan de 8.5 m die
ik gedacht had. In de C wand blijken twee doorlopende logs te zitten over
de volle breedte van het huis, dus bijna 12 m lang.
Dat is eigenlijk niet leuk meer om met de hand te tillen en die moet
straks helemaal bovenop komen... De eerste halve log die Ter oppakt kraakt
meteen op een van de inzagingen. Het blijkt achteraf gelukkig net het
stuk te zijn dat voor de open haard is. Een telefoontje met Peck de Jong
van Finnhouse levert op dat geen kaartje op de log betekent "weggooien".
We bellen ook nog eens met Finnhouse om zeker te weten dat 1 beneden en
15 boven zit. Je zal toch alles net verkeerd om leggen...
Het is even wennen wat een goede manier van werken is. De lange logs
moeten we echt met zijn vieren tillen. We leggen er steeds drie of vier
met de voorkant op de palletdrager van de trekker en met de achterkant
op de aanhanger die ik van Boudewijn geleend heb. Vervolgens de aanhanger
met een touw aan de trekker gemaakt en je kan er prima mee rijden. Het
steekt wel erg de bochten af en we kunnen net de wei af richting weg draaien
en dan weer achteruit terug het erf op en de bocht om naar het koelhuis.
Dan wordt het weer handwerk. De draai naar binnen is nog zo gemakkelijk
niet, want er staan wat bomen in de weg, maar het gaat net.
Ondertussen heeft Ter met de jongens op de wei stapels gemaakt op balkjes
met alle logs van een laag bij elkaar. Er blijken gelukken veel meer korte
dan lange logs te zijn en die zijn wel een heel eind handelbaarder. Selwyn
en Sven laden steeds een aanhanger vol en brengen die dan naar binnen.
Ter in ik zorgen ervoor dat het een beetje redelijk wordt op gestapeld
met latjes er tussen.
Selwyn had nog een zeer helder moment toen we een stuk gevorderd waren
dat alles van beneden naar boven in het koelhuis stapelen wel aardig lijkt,
maar dat je dan over de logs moet lopen om de volgende lagen neer te leggen.
Gezien de bagger omstandigheden buiten lijkt dat een uitermate slecht
plan. We maken dus eerst een stapel van vier logs op zijn kant breed.
Daarop liggen vrijwel alle logs van de lagen 15 - 8. Daarna beginnen we
aan de rest, maar worden ingehaald door de tijd en de regen. De rest maar
even provisorisch naar binnengebracht om de volgende opruimdag mee verder
te gaan. We zijn toch minstens op de helft en dat is verder dan ik gedacht
had. We zijn aan het einde van de dag behoorlijk gaar en mijn handen doen
flink zeer. Ik ben trots op Ter en de jongens die toch ook de hele dag
in touw zijn en geen krimp geven. Wat er nu nog binnengehaald moet worden
is op onderstaande foto's te zien. Bij de tweede kan je aardig zien hoe
lang de langste logs zijn.
Later in de week krijgen we een ontvangstbevestiging van de gemeente
van de aanvraag voor de sloopvergunning. Hij wordt binnen 14 dagen in
behandeling genomen.
Vrijdag laminaat gelegd bij Sven en zaterdag de kachel in het Vogelnest
geïnstalleerd. Het is een heel gepuzzel. Duidelijk is dat de
dakdoorvoer de maat heeft van vier pannen en de pijp dus verder van
de wand komt dan we eerst gedacht hadden. Er zou een verzet van 2
* 30° bochten tussen kunnen. Dat levert 112 mm verschil op. Maar
dan hebben we ook weer een stuk pijp van een halve meter nodig. Nog
even gebeld met Linde en die vond dat ook wel weer een heel bedrag.
Eerst met een schietlood het hart van de dakdoorvoer overgebracht
op het dakbeschot en doorgeboord. Daarna dat weer overgebracht op
de vloer van de verdieping. Ik blijk dan netd een vloerbalk te raken,
dus toch nog maar vier cm opgeschoven naar boven. De vloer-doorvoer
gezaagd en die ronde vorm met een schietlood overgebracht op het dakbeschot.
Je krijgt er wel erg lamme armen van... Vervolgens alles gemonteerd.
De dakbeschotbeugel geeft nog wat problemen, maar dat blijkt toch
ook te lukken. Een boutje buiten en een binnen. De derde pijpsectie
begint daar net boven, dus pas in de dakdoorvoer. De klemband klemt
ook maar matig, dus of dit wel helemaal stormvast is betwijfel ik.
In ieder geval maar de dichtsbijzijnde takken verwijderd en de tape
nog niet aangebracht in afwachting van de ideeen van de anderen. |
|
Vervolgens de kachel plaatsen. De Praxis blijkt net het ontbrekende verloopstuk
te hebben om dat met de oude pijp te kunnen doen. De kachel staat nu zover
van de muur dat het volgens mij niet echt nodig was de betimmering weg
te breken. Om twee uur brandt de kachel en om drie uur is het al 18 graden.
Achter de kachel wordt het toch wel aardig heet, dus Linde kan wellicht
toch maar beter een muurtje er achter metselen.
Zaterdag avond rachels aan gebracht voor de gipsplaat boven en zondag
de gipsplaat aangebracht die in redelijkheid alleen te doen zijn. Nog
even langs oma en naar huis. Op het veldje achter de Texaco pomp bij de
Hartelbrug staan vier volwassen reeën En dat op vijftig meter van
een zeer druk kruispunt! Ik sta een tijdje te kijken tot ik door de Hermandad
gemaand wordt om verder te rijden...
|