Aan het einde van de week is de bekisting vrijwel helemaal klaar.
|
Maandag een extra dag, omdat het laatste pakket hout uit Finland
wordt gebracht. Daar zitten de schijnlogs voor de binnenbetimmering
in. Er is nog geen plaats in het koelhuis en ook niet in de containers,
dus het pakket moet maar op de wei blijven liggen. Dat kwam goed
uit, want de chauffeur had helemaal geen zin om het pad op de rijden.
Zeker een tip gehad van de vorige chauffeur die het hek van de buren
raakte met de nodige schade. Nu is de oplegger doorgereden over
de Schuilenburg het pad van Rommers op. De schofel van de loonwerker
kon toen door de doorgang in de groenwal precies het pakket via
de zijkant uit de oplegger halen. Het staat netjes op pallets voor
de stapels zand die bij het uitgraven van de bouwput zijn vrijgekomen.
|
's Morgens begonnen met wat voorwerk voor als de fundatiestroken
klaar zijn. Ik heb een paar jaar geleden de betonmolen van Gerrit
gekregen, met de mededeling dat hij niet best liep en steeds op
gang gebracht moest worden. Daar hadden we uiteraard allang naar
moeten kijken, maar er was steeds iets anders dat belangrijker lijkt.
Nu de molen maar eens nader bekeken. Op het typeplaatje van de motor
staan twee schema's. De ene voor krachtstroom en de andere voor
220 V. En de aansluiting bij de motor blijkt voor krachtstroom te
zijn. Volgens mij heeft Gerrit dat niet... en dan loopt hij uiteraard
niet fijn. Er zat geen stekker aan, dus eerst maar eens flink gegraven
in de dozen met oude elektraspullen. En daar kwam zowaar een wandcontactdoos
met stekker uit. Wel niet de meest moderne, maar nog best werkbaar.
De krachtstroom-aansluiting van de koelinstallatie is al jaren buiten
gebruik, dus daar eerst maar eens de contactdoos aangezet in de
meterkast. Vervolgens de stekker aan de betonmolen en zowaar, hij
draait meteen perfect. En de goede kant op, gelukkie.
|
|
Vervolgens naar Bouwcenter om nadere info te halen over de offerte voor
de systeemvloer. Daar blijkt van alles mee mis te zijn en er moet het
nodige bij de fabriek nagevraagd worden. Ze zouden als ze gegevens nodig
hadden eerst even bellen. Dat was niet gedaan, dus neem je aan dat alles
duidelijk was. Niet dus. Bovendien maak ik uit de schamele info op dat
het middendeel van de vloer 2 cm lager is dan de rest. Dus of eronder
of erboven moet er 2 cm geschipperd worden. De belasting waarmee gerekend
is, is blijkbaar nog te laag voor het eigengewicht van de vloer en de
gevraagde isolatiewaarde blijkt niet 4 maar 2.5 te zijn. Zucht...
De tweede offerte is er eerst niet (we hebben de voor u voordeligste
optie uit laten werken), en later komt die op eens toch tevoorschijn voor
dezelfde prijs. Ook daar blijkt bij eerste beschouwing al weer wat mee
mis te zijn, maar daar moet ik eerst maar eens nauwkeurig naar turen.
Bij drie bedrijven geen 4-aderig flexibel aansluitsnoer voor de betonmolen
kunnen krijgen. Wel hebben ze allemaal stekkers, maar geen aansluitsnoer.
Vreemde jongens.
De rest van de dag - met flink wat pauze in de schaduw - aan de
bekisting gewerkt. Bijna op de helft gekomen.
Vrijdag daar aan verder. Af en toe is het wat schipperen met de
planken. Die zijn niet allemaal even breed en dan blijft er aan
de onderkant ruimte tussen het zand en de onderste plank. Ik ga
er van uit dat het plastic het beton wel tegen zal houden als we
een aarden walletje tegen de buitenkant van de bekisting aanleggen.
Hier en daar is de maat niet 100%, maar altijd groter dan volgens
de tekening, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
|
|
|
Later op de middag wordt er materiaal gebracht voor de fundatie,
zoals de betonstaalmatten en een bigbag met zand en bijbehorend
cement.
|
|