Inmiddels hebben we foto's gevonden van het ingraven van de septic
tank. Dat blijkt in 1988 te zijn geweest. Ik was er toen niet en
Frank heeft dat begeleid. Marja staat er bij te kijken met Joy aan
de hand als minimeidje en baby Gaia op de arm. 's-Morgens om half
acht eerst even naar de Regt gereden om die te laten zien, opdat
ze de juiste graafbak meenemen. Ze zijn net alle machines de loods
uit aan het rijden en het is een drukte van belang. De graafmachine
komt het pad al opgereden al het nog donker is. Eerst toch nog maar
even de afvoersloot van de septic tank laten uitdiepen. Drie happen
eruit en alle blad en prut ligt er naast. Dan voorzichtig aan het
graven. Aan de hand van de foto's weten we ongeveer waar de tank
ligt. Als het spannend wordt steeds even met een spa sonderen tot
het beton in beeld komt. Dan is het verder een makkie. Nog even
voorzichtig om de handvaten niet van de deksels te trekken. Dat
lukt bij een niet, maar die blijkt toch al doorgeroest te zijn.
Het blijkt dat de septic tank geen compartimenten heeft, maar de
sterfput wel. Ter plaatse van de twee deksels is er een schot waar
de prut onderdoor moet en in het midden één waar het
overheen moet. Zo wordt de weg langer gemaakt en krijgen de bacteriën
langer de tijd om hun werkt te doen. Zelf zie ik eerlijk gezegd
maar weinig verschil in elk van de vier compartimenten.
|
|
|
Omdat de vuilwaterpijp die direct naar de septic tank gaat niet
bereikbaar is vanuit het gat in de deksel, graven we zelf de ronde
deksel helemaal vrij om die er eventueel met de hefinrichting van
de trekker af te lichten. De kraan is inmiddels weer weg naar de
volgende klus. Achteraf zie ik daar toch maar van af en lijkt het
verstandiger om een ontstoppingsstuk aan te brengen in het schuine
deel van de pijp. Dat kunnen we later eventueel ook gemakkelijk
met de hand opgraven om door te spuiten. Dus 10 cm naast de mof
doorgezaagd. Er loopt tijdens het zagen al een beetje water uit
de zaagsnede en als het door is blijkt de pijp half dicht te zitten
met witte zeepsludge. Het wassen wil wat... Dan op weg naar de Praxis
om een ontstoppingsstuk en een overschuifmof te halen. Als ik lang
de buren op nr. 20 rijdt zie ik een rode Atlas van de Regt aan het
graven in de tuin. Nieuwsgierig als ik ben toch maar even kijken
of ze twee klussen aan elkaar geknoopt hebben en ons allebei de
aanrijtijd in rekening brengen... Blijkt een andere graafmachine
van de andere de Regt te zijn. Ze zijn net beginnen met het uitgraven
van de bouwput en Wendy staat te opzichteren. Ze hebben de bouwvergunning
net een paar dagen binnen en gaan nu dus snel van start. Ook in
eigen beheer bouwen, veel zelf doen en met klussers werken.
|
Met de dompelpomp in de vijver spuiten we de leiding naar de septic
tank door. De andere kant op moet Frama maar doen. Die hebben op
de zuigwagens daar ook de spullen voor bij zich en dat kan wel voor
hetzelfde geld.
Als we het ontstoppingsstuk er zonder mof tussen proberen te passen
moeten we flink wat kracht uitoefenen op de pijp naar het huis.
Wrikken met de spa als hefboom en dan zit er blijkbaar wat beweging
in de 45° bocht die nog niet opgegraven is. Ineens komt er een
prop witte sludge naar buiten, maar nu met dezelfde diameter als
de pijp... Daar achteraan een vloed aan vuil water, want blijkbaar
staat het hele systeem naar het huis en het koelhuis helemaal vol.
We pompen het maar weer weg met de dompelpomp, die toch al in de
aanslag staat. Daarna alles een beetje schoonmaken en het ontstoppingsstuk
aansluiten.
|
Eigenlijk hebben we het probleem nu zelf opgelost. Zullen we Frama
maar afbestellen Ter? Nee, alles moet leeg!
|
|
Verder de tijd doorgebracht met het reorganiseren van de houtvoorraad
in het koelhuis. Ik heb nog maar zeven schijnlogs over en die liggen
nu in vier stapels naast elkaar vies te worden. Daar maken we er
maar een van met een plank die toch al vuil is er bovenop. Mogen
de poezen daar hun pootjes op afdrukken.
Er naast nog een stapel met gewolmaniseerde planken voor de balustrade
van het balkon. Het blijft een vreselijke zooi, maar er is ineens
weer heel veel meer ruimte voor de fietsen. Ik ben toch wel erg
blij met de ruimte, want zonder zouden we het een stuk moeilijker
hebben.
|
|
De man van Frama zou om half vier in Roosendaal wegrijden, maar
is er om half vijf nog niet. Hij komt pas in het donker aan en blijkt
erg aan het zoeken te zijn geweest. Ik laat hem gewoon vooruit het
pad op rijden met het idee dat hij gemakkelijk kan keren op het
voorterrein. Dat blijkt toch maar net te gaan.
|
Hier moet alles naar toe...
|
Samen de zuigleidingen uitleggen en aansluiten en de machine starten.
Het zuigen gaat echt ongekend snel. De vacuümpomp heeft een
capaciteit van 1500 m/uur en beide tanks zijn binnen vijf minuten
leeg. Dan nog schoonspuiten, wat een beetje onzin is, want het zit
toch in twee weken weer vol. Wel verdwijnen zo eventuele vaste afzetting
op de bodems.
|
Eerst de septic tank
|
en dan de sterfput
|
Daarna de leidingen doorspuiten. De haspel voor de persslang hangt
nog maar aan één kussenblokje. Van de andere zijn
de bouten afgebroken en de kettingaandrijving wil hem graag van
zijn plaats hebben. Met een lange schroevendraaier door een voormalig
boutgat is hij enigszins op zijn plaats te houden zonder er met
je vingers tussen klem te raken. Uiteindelijk lukt het om 20 meter
slang af te rollen. De chauffeur verontschuldigt zich voor de wrakke
boel. Ze hebben nieuwe wagens besteld, maar die hebben een lange
bouwtijd en worden pas in maart afgeleverd. Als ik bij het schrijven
van deze log eens op internet zoek, kom ik op de site van de leverancier
in België. Volgens dit
artikel worden ze het laatste kwartaal van 2007 geleverd, maar
daar is blijkbaar vertraging in opgetreden.
We spuiten vanaf het nieuwe ontkoppelstuk de leiding naar het huis
door en vanaf het putje in het koelhuis de leiding van die kant.
Daarbij hoef ik niet eens met de dompelpomp in de weer, want het
spoelwater loopt uit zichzelf alweer de andere kant op naar de tank.
Daarna alles weer opruimen.
|
Een beetje discussie hoort er bij.
De deksels op de tanks opdat er 's-nachts geen dieren in verdwijnen
en de Regt kan weer gebeld om de zaak dicht te gooien als hij een
gaatje over heeft.
|
Vrijdagmiddag extra vrij genomen om met Linde voor de tweede keer naar
Velux in de Meern te gaan. Ter kan helaas niet mee, want die is aan het
werk. We worden prima ontvangen en dito voorgelicht door een van de medewerkers.
De meeste raamtypen zijn in opstellingen aanwezig, waarbij de constructie
ook goed te bekijken is. We krijgen alle vragen beantwoord waar ik mee
zat en ook nog wat meer. Van het speciale type voor badkamers zijn lang
niet alle maten leverbaar, maar de lijst van beschikbare maten zal waarschijnlijk
wel een uitkomst bieden. We kijken ook nog naar de mogelijkheid van twee
kleinere ramen naast elkaar ipv een grote. De koppelstukken zijn leverbaar
van 10-40 cm breed. We gaan met een voldaan gevoel weer weg. Dat houdt
bij de bushalte een beetje op, want er blijkt een ongeluk te zijn gebeurt
op de A27, dus de bus komt gewoon niet. Uiteindelijk doe ik er bijna drie
uur over om thuis te komen, waarbij ik ook in de bus nog tot Gorkum moet
staan. Achteraf toch beter met de trein kunnen gaan.
Daarna zijn we iets later weer op pad naar de Catarinahoeve in Vierpolders
voor Monica's vijftigste verjaardag. Heel gezellig en we zijn dan ook
pas om 2 uur weer thuis. Ik mag slapen in de auto, want ik moet met de
trein van 10 voor acht al weer naar Venlo voor een nascholingscursus voor
de Nederlandse scheidsrechters. In de trein nog e.e.a. kunnen voorbereiden.
De bijeenkomst is in de Fliegerhorst. De verkeerstoren van een voormalig
in der haast aangelegd Duits oorlogsvliegveld. Is heel leuk ingericht
door een groep enthousiaste vrijwilligers en omgebouwd tot klimobject.
Ter zou de auto voor mij op het station neerzetten, maar belt in de loop
van de dag dat dat niet gaat lukken. Na twee boodschapritjes wil hij niet
meer, want een van de achterwielen wenst niet meer te draaien... Heb ik
meteen een klusje voor de zondag. Je zou je toch gaan vervelen! Uitgerekend
krijgt Ter een nieuwe zorg in Zevenbergen en gaat op de fiets! Zoals verwacht
zijn de remschoenen vastgelopen. De voering blijkt eraf te zijn geroest.
We passeerden vrijdagavond de 400.000 km met de brave Peugeot, Een zoektocht
in het onderhoudsboekje leert dat de vorige set er met 203.000 km op is
gezet. Dat is dus blijkbaar de levensduur van een remmenset...
Terwijl Ter aan het werk is, maak ik het plafond van de WC boven
af. Er moet alleen nog een glasplaatje in, waarboven dan de verlichting
komt. Na een bezoek aan de glashandel blijkt een stuk veiligheidsglas
met matte folie als tussenlaag het mooiste te zijn.
Daarna nog de koker naast de trap aan de onderzijde afgewerkt met
stukjes hout van de binnenkozijnaftimmering. Ik zoek wat kromgetrokken
stukken op die precies de kromming van de trapboom volgen.
|
|
|